Ben jij ook een communicatieprofessional die het altijd druk heeft? En onder tijdsdruk toch maar weer even snel zo’n (cliché)stockbeeld bij dat nieuwsbericht plaatst? Er is niets zo eerlijk verdeeld in de wereld als tijd. Iedereen heeft 24 uur per dag. En toch is de één een enorme stresskip en de ander een relaxte en succesvolle communicatieprofessional die altijd passend beeldmateriaal voor handen heeft. Succesvolle communicatieprofessionals doen dingen fundamenteel anders dan de mensen die klagen over gebrek aan tijd. 

Ik geef je graag 3 waardevol inzichten die ik een tijd geleden opdeed en sindsdien zelf toepas. Waardevolle tips die jou ook kunnen helpen om meer tijd te creëren. 

De meeste communicatieprofessionals hebben te weinig tijd. Het is eigenlijk de meest gehoorde klacht om mij heen. Maar even serieus. Is dat wel zo? Heb je te weinig tijd of ervaar je dat je te weinig tijd hebt? Het gaat er niet om hoeveel tijd je hebt, waar het om gaat is hoe jij die tijd besteedt. Je kunt niet meer uren aan een dag toevoegen, maar je kunt wel je werk anders gaan organiseren, zodat jij ook creatieve keuzes kan maken in het beeldgebruik voor jouw communicatieboodschap. 

Wet van Parkinson

Je kent het misschien wel: je moet een taak afronden en het schiet maar niet op.

Zonder dat je het in de gaten hebt, beland je op social media en dwaal je af. Je kijkt op de klok en realiseert je dat je nog maar een half uur hebt. Dan pas raak je in de flow. En BAM, hij is af. Dit is de wet van Parkinson in de praktijk. Je doet net zo lang over een taak als je er tijd voor hebt. Hoe minder tijd je dus hebt, hoe efficiënter je wordt. Ik ben mij hierdoor heel bewust geworden van de hoeveelheid tijd ik voor een bepaalde taak uittrek. Want ik weet inmiddels: de tijd die ik beschikbaar heb, zal ik altijd opmaken. Bekijk dus kritisch hoeveel tijd je voor een bepaalde taak uittrekt.

Werken in batches

Een tweede tip is: werk in batches. Er gaat ontzettend veel tijd verloren als je alle taken steeds eenmalig doet. Stel dat je een reeks verhalen moet maken waarvan er elke week een aflevering online verschijnt. Als je dit elke week opnieuw opstart, dan kost je dat heel veel extra tijd. Zichtbaarheid en op regelmatige basis verhalen delen, is belangrijk voor jullie als communicatieafdeling. Jullie publiek en stakeholders moeten geïnformeerd worden over jullie boodschap, producten en diensten. Het maken van (beeld)verhalen, social media content, nieuws- en persberichten kost tijd en tijd is kostbaar voor jullie als communicatieafdeling. Verhalen batchen helpt jou om in minder tijd een voorraad aan verhalen te maken, waar je lange tijd mee vooruit kan. Bovendien zorgt het ervoor dat je weer plezier krijgt in creëren! 

Waar besteed jij je tijd aan?

En de derde tip: kijk eens waar je jouw tijd aan besteedt. Hoe deel jij je dag in? Heb jij voor jezelf helder wat een dag tot een succesvolle dag maakt? Als communicatieprofessional heb je te maken met een continue stroom van (aan)vragen van anderen. Er moet even een kort nieuwsberichtje op de site over die ene kwestie, geschikt beeldmateriaal voor bij het persbericht voor morgen worden gezocht, oh en of je ook nog even een geschikte foto hebt van het afdelingshoofd voor bij dat ene interview. De meesten klappen hun laptop open, beginnen met hun mail en vormen vanuit hun mail een soort van agenda. Wees je bewust dat je dan geleefd wordt door de agenda van een ander. Maak je eigen agenda met bewuste keuzes over de verhalen die jullie willen delen met jullie publiek.

Hoe je omgaat met je beschikbare tijd vind ik één van de meest waardevolle vragen om mijzelf te stellen.

 

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!