Als communicatieprofessional deel je dagelijks content met jouw publiek. Je maakt nieuwsbrieven, schrijft persberichten en bent actief op sociale media. De teksten schudden jullie op de communicatieafdeling zo uit je toetsenbord. Maar hoe zit dat met beeld? Er moet vaak op het laatste moment nog een foto worden gezocht bij dat ene nieuwsbericht dat echt vandaag op de site moet komen. Maar zeg eens eerlijk, vertelt het beeld zonder woorden de boodschap die jij wilt verspreiden of is het meer een plaatje bij het praatje? 

Om je heen zie je organisaties en merken met hun verhalen fantastische resultaten boeken. Een betrokken publiek, meer conversie, een duidelijk herkenbare stijl en altijd pakkende content is wat je het liefste elke keer weer wilt bereiken. Het vertellen van verhalen door middel van beeld is een bewezen effectieve manier voor organisaties om hun boodschap over te dragen op hun publiek.  Ik geef je graag 3 redenen om jouw communicatieboodschap te vertellen middels een beeldverhaal.

Denken in beelden

 We onthouden 80% van wat we zien en doen, slechts 20% van wat we lezen en slechts 10% van wat we horen. Dit komt omdat wij mensen denken in beelden. We verwerken visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst. Beeld geeft de tekst meer kracht, waardoor we de boodschap langer onthouden. Beeld werkt ontzettend goed om het verhaal van een merk of organisatie te versterken.

 

Spreken tot de verbeelding

De kracht van beeldverhalen zit hem in de manier waarop ons brein werkt. Doordat verhalen zowel onze linkerhersenhelft (ratio) als onze rechterhersenhelft (emotie) raken, begrijpen we verhalen niet alleen, maar voelen we ze ook. Goede verhalen zijn makkelijk te onthouden, omdat ze een samenhangend geheel vormen. Ze spreken tot onze verbeelding.

Hierbij worden verhalen die worden aangeboden in beeld beter opgenomen in ons brein, dan verhalen die niet uit beeld bestaan. Een verhaal is voor ons brein een makkelijke manier om kennis te verwerken. Het is behapbaar en maakt het interessant. Zelfs moeilijke informatie wordt beter onthouden als het in een verhaalvorm aan ons wordt aangeboden. Dit wordt nog beter als dat verhaal in beeld wordt verteld. Beeldverhalen zijn daarom erg krachtig en heel effectief als communicatiemiddel om mensen aan ons te verbinden.

 

Overtuigen & verbinden

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat boodschappen in de vorm van een verhaal overtuigender zijn dan niet-verhalende boodschappen. Verhalen roepen meer empathie op en leiden ertoe dat ontvangers zichzelf identificeren met de zender van de boodschap. Daarnaast zijn verhalen goed voor het bouwen van een betrokken community, omdat zij mensen met elkaar verbinden en er een vertrouwelijke en betrokken onderlinge relatie ontstaat.

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!