Laatst werd me gevraagd wat het belangrijkste element in beeldmateriaal is. Wat moet je nou echt gebruiken om je publiek te bereiken? Het lijkt misschien alsof er een bepaalde succesformule is waar hoogwaardig beeld aan moet voldoen om jouw publiek in beweging te krijgen. Mijn ervaring is dat het heel iets anders is dat de doorslag geeft.

Belangrijkste element in beeldmateriaal

Sinds een paar jaar help ik met Beeldstudio communicatieprofessionals met het succesvol inzetten van beeld in hun communicatie. (Eerder deelde ik hier uitgebreid mijn communicatie- en ondernemersreis die ik zelf heb gemaakt.) Mijn klanten zijn ambitieuze communicatieprofessionals en communicatieteams die voornamelijk werkzaam zijn binnen (overheids)organisaties. In Beeldstudio help ik deze organisaties om een krachtige beeldstrategie neer te zetten waarmee ze impact maken op hun publiek. Ik leer ze welke elementen belangrijk zijn voor het selecteren en inzetten van beeldmateriaal in hun communicatie.

dit is het belangrijkste element in beeldmateriaal

Breng je publiek in beweging

De communicatieboodschap die mijn klanten te delen hebben, is niet uit de lucht gegrepen flauwekul. Nee, zij hebben echt iets te vertellen en hebben vaak een belangrijke boodschap te delen met hun publiek. Zij willen hun publiek niet iets verkopen, nee, zij willen ze in beweging brengen. Met beeld dat passend, herkenbaar en eenduidig is en aansluit bij hun boodschap. 

Template voor succesvolle beeldcommunicatie

Je kunt je misschien voorstellen dat als je zo’n hoogwaardige boodschap wilt overbrengen bij het publiek, dat dat vraagt om hoogwaardige doordacht en aansprekend beeldmateriaal. Om dit te bereiken, gebruik ik een handig template. Een template die je stap voor stap helpt om ervoor te zorgen dat jouw beeldcommunicatie aansluit bij jouw publiek. Dit template krijgen mijn klanten. Zelf pas ik dit template ook in grote lijnen toe als ik voor een organisatie hun communicatieboodschap in beeld mag brengen. 

Het belangrijkste ingrediënt van beeldtaal

Maar wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt, is dat er een bepaald ingrediënt is dat alles bepalend is of jouw beeldmateriaal aansprekend is voor jouw publiek. En dat is verbinding. Met verbinding bedoel ik de connectie met jouw publiek. Dat je jouw publiek door en door kent, dat je weet wat jouw publiek echt belangrijk vindt, wat zijn omgeving zegt, waar hij wakker van ligt en waar hij echt gelukkig van wordt.

Leer je publiek kennen

Dat betekent dat je met je publiek om de tafel moet. Leer ze écht kennen en geef vandaar uit je beeldcommunicatie verder vorm. Verbinding is dus heel iets anders dan een boodschap door de strot drukken van je publiek en bezig zijn met het korte termijn resultaat (de views, de clicks, de likes). Stop met het zoeken van de quick fix. Met gezonde nieuwsgierigheid kun je je publiek leren kennen en de verbinding met ze aangaan. Ze moeten diep vertrouwen voelen om zich verbonden te voelen met jouw organisatie, jullie visie, de boodschap en de beweging die je teweeg wilt brengen.

Mijn ervaring met het overbrengen van hoogwaardige communicatieboodschappen via beelden is dat die verbinding met het publiek de sleutel is. 

P.S. Als je een beetje lijkt op de communicatieprofessionals die ik persoonlijk help met hun beeldcommunicatie, dan ben je bereid om in actie te komen en jezelf verder te ontwikkelen. Het spreekt je aan om je niet langer hoofdzakelijk te richten op de verbale kant van het vak en bent het zat om met veel frustratie en moeite steeds weer opnieuw passend beeldmateriaal te zoeken voor bij jouw bericht. 


Wil je dat ik met je meedenk over de kansen en mogelijkheden? Vraag dan een gesprek met me aan.