Het kippenvel stond op mijn armen. Ondanks dat ze niet persoonlijk tegen mij sprak en ik haar verhaal online via mijn laptop meekreeg, kwam de boodschap als een bom bij mij binnen. Alle punten die ze opnoemde; het leek alsof ze in mijn hoofd kon kijken…

Kun jij je nog een verhaal herinneren dat jou echt raakte? Waarschijnlijk weet je nog precies hoe je je toen voelde en wat de boodschap van het verhaal was. 

Overtuigingskracht in je communicatieboodschap

De kracht van een goed verhaal valt of staat met één belangrijk element: overtuigingskracht. De kracht van overtuigen zit hem in een eeuwenoud principe waarmee je je verhaal op zo’n manier vormgeeft dat de impact en overtuigingskracht van je communicatieboodschap enorm is.

Ik heb het over de overtuigingsdriehoek. Van Aristoteles. De Griekse filosoof en wetenschapper Aristoteles schreef rond 330 voor Christus het boek Ars Rhetorica. Daarin staan drie overtuigingsmiddelen centraal: pathos, ethos en logos. 

De overtuigingsdriehoek

Logos: logica

Logos gaat over de kracht van overtuigen met inhoud, informatie en feiten. Je doet daarbij een beroep op het verstand. Goede middelen hiervoor zijn cijfermateriaal, feiten of concrete bewijzen. Logos probeert het publiek met rationele argumenten te overtuigen.

Ethos: geloofwaardigheid

Ethos houdt in dat de kracht van overtuigen voor jouw publiek zit in de geloofwaardigheid en eerlijkheid van het verhaal. Zowel in de verbale als non-verbale elementen. Een sterke beeldtaal is hierin dus heel belangrijk. 

Zo werkt het toepassen van het juiste kleurgebruik mee aan het creëren van geloofwaardigheid. De kleur blauw zien we niet voor niets vaak terugkomen in huisstijlen van organisaties of merken waar vertrouwen een belangrijke kernwaarde is. 

Pathos: emotie

Het gaat hierbij om de elementen die inspelen op de gevoelens van het publiek. Het kiezen van de juiste beelden is cruciaal voor het effectief overbrengen van de communicatieboodschap en het met je beeldtaal gericht aanspreken het publiek.

 

(kracht-van-overtuigen-overtuigingsdriehoek

De juiste mix

Volgens Carmine Gallo, schrijver van het boek De Kracht van Storytelling, bestaat een goed verhaal uit een ideale mix van 10% ethos, 25% logos en maar liefst 65% pathos. 

Emotie is dus heel erg belangrijk, ook bij visuele storytelling. Met een overdosis aan emotie probeer je als verteller vertrouwen te kweken bij je publiek en een emotionele relatie op te bouwen. Pas wanneer je dat vertrouwen hebt, kun jij je kennisboodschap gaan overbrengen. 

Nou komen die procenten natuurlijk niet zo nauw. Maar als je je publiek wilt overtuigen van jouw communicatieboodschap, zorg er dan zeker voor dat je de gevoelens van je publiek aanspreekt. Zonder pathos (emotie) in je beeldstrategie kan je het wel vergeten.

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!