Om succesvol met beeld aan de slag te kunnen gaan, is het belangrijk om te weten hoe mensen kijken naar beeld. Misschien heb je weleens gehoord van de beeldtheorieën gestalt, semiotiek en visuele retorica. Deze theorieën maken dat je begrijpt hoe je het beeld ziet (gestalt theorie), of je begrijpt wat je ziet (semiotiek) en hoe het beeld je probeert te overtuigen (visuele retorica). 

Wat is een beeldanalyse?

Met een beeldanalyse ontleed je als het ware het beeld. De drie theorieën (gestalt, semiotiek en visuele retorica) kunnen je helpen wanneer je een goede en onderbouwde beeldanalyse wilt maken.

Stel jezelf deze beeldanalyse vragen

Train jezelf in het kijken naar beeld. Voor het maken van een beeldanalyse kun je jezelf vragen stellen als: wat zie ik? Welke vormen zie ik? Welke structuren en onderdelen kan ik onderscheiden? Zijn er tekens die ik herken? En waarvan wil het beeld mij overtuigen?

Het belang van een doordachte beeldstrategie

Het leren kijken naar beeld helpt je om ‘beeldgeletterd’ te worden, te begrijpen hoe beelden betekenis krijgen en hoe die betekenissen van invloed zijn en hoe je deze kunt toepassen in je beeldstrategie. Als je je hiervan bewust bent, stelt je dit in staat om op een kritische en actieve manier naar beelden en jullie beeldtaal te kijken. Op deze manier leer je een onderbouwde beeldanalyse maken om vervolgens beelden succesvol te kunnen toepassen binnen jullie visuele communicatie.

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!