Wat zijn de valkuilen van een goede briefing? Laat ik even een situatie schetsen.

Stel, voor een evenement, project of campagne stuur je een beeldmaker op pad om beelden te maken. Even een belletje of een mailtje naar de beeldmaker en het is geregeld. Je kijk nu al uit naar het nieuwe, frisse beeldmateriaal dat je straks ontvangt en kan gebruiken voor jullie communicatie. 

Niet veel later ontvang je de beelden in je mailbox en scrol je er doorheen. Je eerste indruk: leuke foto’s, maar… al met al geen meesterwerk. Maar goed, je hebt in ieder geval wel lekker veel nieuwe foto’s. Je scrolt later nogmaals door de beelden om een goed beeld te zoeken wat je kan gebruiken voor bij dat ene bericht over het evenement, project of campagne waar je over schrijft. 

Je scrolt door de map met beelden, en nogmaals, en het ene na het andere beeld valt af. Misschien dan toch die eerste foto? Nee, ongeschikt, want die kan niet worden aangesneden tot het juiste formaat dat je nodig hebt. Die andere dan? Nee, ook ongeschikt. Hoewel het een leuke foto is, past dit eigenlijk totaal niet bij de boodschap die je over te brengen hebt. Misschien deze dan? Nee, ook niet, want hier staat iemand op die geen toestemming gegeven heeft.

Onbruikbaar beeldmateriaal

Er lijkt er niet één écht geschikt te zijn voor de communicatieboodschap waarvoor je de foto nodig hebt. 

Daar zit je dan met een map vol onbruikbaar beeldmateriaal. Uiteindelijk kies je maar voor een foto uit het archief of van een stocksite om jouw bericht toch van een leuk plaatje te voorzien. 

Herkenbaar voor je? We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Je kunt je frustratie uiten naar de beeldmaker toe, maar eigenlijk weet je zelf ook wel dat hier het belang schuilt van een goede briefing. 

valkuilen-briefing

Waar moet een goede briefing aan voldoen?

Investeer écht in een goede briefing. Je wilt niet weten hoe vaak dit wordt overgeslagen. Zelfs door grote vooraanstaande opdrachtgevers wordt deze stap vaak over het hoofd gezien. Er wordt aangenomen dat het voor zich spreekt en het wel goed komt. Onthoud: een slechte briefing leidt tot slecht werk. Denk vooraf zelf goed na over wat je precies verwacht van de maker en stem dit duidelijk af in de briefing. 

Aanleiding van de opdracht

Denk bij het opstellen van de briefing aan de aanleiding van de opdracht, een beschrijving van de doelgroep en de sfeer/stijl die je voor ogen hebt. Voeg eventueel begeleidend materiaal toe zoals een moodboard of een storyboard bij het maken van filmmateriaal. 

Budget

Communiceer ook duidelijk over het budget dat je beschikbaar hebt. Je kan autorijden in een Fiat Panda maar ook in een Ferrari. Beide auto’s rijden maar toch is er een wezenlijk verschil. Dit geldt ook voor het laten maken van beeldmateriaal. Wees dus helder over waar je naar opzoek bent om jouw tijd én de tijd van de maker te respecteren. 

Aanleverdatum

Neem ook de uiterlijke aanleverdatum en jouw wensen omtrent de aanleverspecificaties van het beeldmateriaal op in je briefing. En heel belangrijk; jouw ideeën over de beeldrechten en gebruikslicentie. Tot slot geef je duidelijk de logistieke informatie door, zodat de maker weet waar hij/zij zijn moet voor de shoot. 

Veel succes!

Ontvang jij al het beeldmateriaal van de foto- / videograaf zoals je het precies voor ogen hebt? Laat het mij eens weten in een reactie hieronder! Ik denk namelijk graag met je mee hoe je je briefing kan verbeteren, zodat je ook daadwerkelijk het gewenste resultaat krijgt uit de shoot.

Meer lezen over het maken van een goede briefing? Bekijk ook deze praktische tips voor het maken van beeldmateriaal!