Wat is nou het beste beeldmateriaal voor dit nieuwsbericht, social media post of persbericht? Ik ga je het geheim vertellen van het perfecte beeldmateriaal. Want het perfecte beeld, bestaat namelijk niet. Er is geen perfect beeldmateriaal voor jouw communicatie-uiting.  Het is een kwestie van perceptie. De één vindt het beeld geschikt, de ander vindt het niet geschikt. Er is dus geen perfect geschikt beeldmateriaal voor jouw communicatie-uiting. De perceptie van wat een geschikt beeld is voor jou communicatieboodschap, wordt beïnvloed door een aantal redenen. Ik wil 5 van deze redenen met je delen.

mindset

De eerste reden is jouw mindset. De mindset van jou als communicatieprofessional. Want misschien ben je nu bang dat je de verkeerde keuze maakt als het gaat om het beeld dat je gebruikt voor jouw communicatieboodschap. Ben je niet zelfverzekerd over je keuzes en bang dat het publiek zich totaal niet aangesproken zal voelen als je dit beeld gebruikt voor jullie nieuwe campagne. Maar wat gebeurt er alleen al mentaal als jij op dit moment in de schoenen zou stappen van een succesvolle beeldregisseur? Die creatieve professional die alles goed voor elkaar heeft en als aansprekend en waardevol wordt gezien. De beeldregisseur die de beeldregie in handen durft te nemen, creatieve beeldkeuzes maakt waar jouw collega’s nog een puntje aan kunnen zuigen en beeldmateriaal inzet die jouw publiek raakt. Wat zou die succesvolle jij jou adviseren als het gaat om de beeldkeuzes die je maakt? Je merkt misschien al door zelf van perspectief te wisselen dat je al heel anders gaat denken over beeldgebruik.

publiek

De tweede reden gaat over de perceptie van het beeld. Welk beeldmateriaal aansprekend is en welke niet, is namelijk ook afhankelijk van het publiek dat je wilt bereiken. Hoe specifieker het publiek is dat je bedient, hoe beter je je publiek kunt aanspreken met het beeldmateriaal dat je inzet.

visuele vaardigheden

De derde reden waarom het perfecte beeld niet bestaat. De communicatieprofessionals die vaardig zijn in visuele communicatie zijn de communicatieprofessionals die de beste keuzes maken op het gebied van beeldgebruik. Je kunt nog zo goed zijn in je vak als communicatieprofessionals, maar als je niet de juiste kennis, handvatten en vaardigheden hebt op het gebied van beeld -met andere woorden, als jij jouw communicatieboodschap niet aantrekkelijk weet te verbeelden- dan zal jouw publiek jouw beeldgebruik ook niet als aantrekkelijk beoordelen. Dus zorg ervoor dat je, naast je verbale vaardigheden als communicatieprofessionals, ook heel goed wordt in de visuele communicatievaardigheden. Zodat je je boodschap ook heel aantrekkelijk visueel kan vertellen, waardoor jouw publiek zich aangesproken voelt.

vlieguren

De vierde reden waarom perfect beeldmateriaal niet bestaat gaat over ervaring. Perfect beeldmateriaal is namelijk ook afhankelijk van jouw ervaring, oftewel de vlieguren die je maakt. Hoe meer vlieguren je hebt gemaakt, hoe groter je vertrouwen en expertpositie om goede beeldkeuzes te kunnen maken. In het begin was ik zelf ook onzeker of het beeld dat ik selecteerde wel aan zou sluiten bij het publiek van mijn klant. Nu, heel wat jaren en beeldkeuzes verder, weet ik welk soort beeldmateriaal het publiek van mijn klant aanspreekt en hoe we de communicatieboodschap het beste kunnen verbeelden.

experimenteer

En de laatste reden, reden 5. Zie goede beeldkeuzes maken als een spel. Learning by doing. Je kunt niet van tevoren bedenken hoe het beeldgebruik van jouw campagne ontvangen wordt bij jouw publiek, of het de boodschap versterkt of juist afzwakt. Dus zorg ervoor dat je je ontwikkelt in je visuele vaardigheden, dat je zelf comfortabel wordt in het kiezen van beeldmateriaal en leer ermee spelen. Zie het als een creatief proces en heb er plezier in. Voel je vrij om te experimenteren met beeldkeuzes. Je kunt elk moment weer nieuwe keuzes maken.

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!