Laatst vroeg iemand mij: ‘Zeg, Martine wat versta jij eigenlijk allemaal onder beeld?’ Nou, dat kan ik je vertellen. Met de term ‘beeld’ bedoel ik alle communicatieve middelen van een twee dimensionaal medium met een communicatief-retorische functie. Dus dat omvat fotografie, illustraties, film, kunst, etc.

Succesvolle beeldcommunicatie

Dat communiceren met beeld, op een manier waarbij het jou wat oplevert (lees: creativiteit, gemak en bovenal: impact op je publiek), in plaats van dat het jou alleen maar wat kost (lees: tijd, gedoe, frustratie), blijkt voor velen onder ons nog een behoorlijke uitdaging te zijn. 

Collega-ondernemer en communicatiespecialist Malou van Loon schreef onlangs een leuk blog over beeldgebruik onder communicatieprofessionals.

Een stukje uit haar blog: ‘Veel communicatieprofessionals zullen het beamen dat er veel tijd gaat zitten in het schrijven van de juiste tekst. En dat het kiezen van een plaatje ondergeschikt is. Gelukkig zie ik dat er steeds vaker fotografen worden ingevlogen. Door een professionele foto komt hetgeen wat je wilt vertellen al veel beter over. Maar alleen hiermee ben je er nog niet. Zit er namelijk lijn in de beelden die je plaatst? Ben jij herkenbaar aan de beelden die je deelt? Zeggen de beelden wie of wat jij wilt zijn als persoon, merk of organisatie?’

Kijken naar beeld

Maar aan die herkenbare, consistente en authentieke uitstraling in jullie beeldgebruik, gaan een paar stappen aan vooraf. Namelijk begrijpen hoe beelden betekenis krijgen en hoe die betekenissen van invloed zijn. Het leren kijken naar beeld is hiervoor een eerste stap waar je zelf vandaag al mee kan beginnen.

Onlangs is namelijk het allereerste virtuele museum geopend! Er staan 26 kunstwerken op je te wachten en goed nieuws: deze kun je 24/7 bezoeken. Het museum is dus open wanneer het jou uitkomt. Loop online rond en laat je verwonderen en inspireren!  Check: LerenVanKunst.nl voor jouw gratis museumticket!

Jouw visuele vaardigheden ontwikkelen

Naast dat het heerlijk is om te kijken naar mooie beelden, is het dus ook nog eens heel goed voor de ontwikkeling van je visuele vaardigheden, die op hun beurt weer goed van pas komen in je werk als communicatieprofessional. Je traint jezelf in het kijken naar beeld door jezelf onder andere vragen te stellen als: wat zie ik? Welke vormen zie ik? En waarvan wil het beeld mij overtuigen?

 Veel kijkplezier!

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!