Graag deel ik een valkuil met je waar veel communicatieprofessionals intrappen als ze aan de slag gaan met het professionaliseren van beeldgebruik van jullie communicatie. 

Vooral in deze tijd waarin alles hoofdzakelijk online gebeurt, wordt de noodzaak gevoeld om de beeldstrategie van de organisatie helder te hebben. Veel communicatieteams gaan dan ook met enthousiasme aan de slag met het ontwikkelen, uitdragen en bewaken van hun visuele identiteit op het internet.

Wanneer je zelf als communicatieprofessional aan de slag gaat met beeldcommunicatie is er een belangrijke valkuil waar je maar beter alert op kunt zijn en niet in moet trappen. Hieronder deel ik een (waarschijnlijk herkenbare) situatie met je waar je scherp op moet zijn, zodat je met de juiste focus blijft bouwen aan jullie beeldstrategie en je jezelf niet laat leiden door negatieve gedachtes.

De valkuil waar ik het over heb?

De binnenkant van jullie communicatieafdeling vergelijken met de buitenkant van een andere organisatie. 

Misschien herken je het wel. Het internet is natuurlijk de plek waar we ons lekker kunnen vergelijken met al die andere communicatieteams die hun (beeld)communicatie helemaal voor elkaar lijken te hebben. Social mediakanalen met prachtige unieke beelden, mooi vormgegeven communicatiemiddelen, prachtige visuele campagnes en een strakke website die bol staat van de mooiste foto’s, video’s en illustraties. Oftewel, alles waar jullie als afdeling alleen maar van kunnen dromen…

Maar pas goed op voor deze gedachtes; op dat soort momenten ben je jullie eigen binnenkant namelijk aan het vergelijken met de buitenkant van een ander. Je voelt je onzeker en denkt in tekorten. Jullie hebben niet de juiste budgetten om bepaalde stappen te zetten. Niet genoeg capaciteit om dit goed aan te pakken. Niet de middelen om hulp in te schakelen van echte professionals en om mooie creaties te (laten) maken. En die andere communicatieteams van die gemeente, dat waterschap of andere overheidsorganisatie lijken dat allemaal wél voor elkaar te hebben. 

In mijn werk spreek ik veel succesvolle communicatieprofessionals van zowel grote als kleine (overheids)organisaties en merken. Ik merk dat ieder communicatieteam zo zijn eigen uitdagingen heeft. En het bijzondere is dat als ik met communicatieprofessionals spreek die werken voor een kleine organisatie zonder grote communicatiebudgetten voor dezelfde uitdagingen blijken te staan als communicatieprofessionals van grote (overheids)organisaties. Terwijl die bijvoorbeeld kunnen werken met een eigen beeldredactie en de beste beeldmakers van het land in kunnen zetten. 

Het grote verschil 

Het grote verschil is dat die succesvolle communicatieprofessionals heel efficiënt te werk gaan als het gaat om content productie en beeldcreatie. Ze zijn zelfverzekerd over de keuzes die ze hierin maken, omdat ze een heldere beeldstrategie voor ogen hebben en heel goed weten aan welke knoppen ze kunnen draaien. 

Dus wees je er altijd bewust van welke rol je mind speelt. Je vergelijkt zelf de binnenkant van jullie communicatieafdeling met de succesvolle buitenkant van een andere organisatie. Waar het om gaat is dat jij als je naar die ander kijkt, dat je geïnspireerd raakt in wat er mogelijk is. Dat je weet wat er allemaal kan omdat je dit ziet bij anderen communicatieteams en het dus ook mogelijk is voor jou. Als je zelf maar in actie komt in plaats van dat het je lam laat leggen door twijfel, onzekerheid of tekort denken.

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!