We laten het jaar 2020 bijna achter ons. Het was een bizar jaar, een jaar dat in het teken stond van verandering. Alles dat begin dit jaar nog voor vanzelfsprekend was, veranderde door corona in één klap. 2020 voelde als een omslagpunt.

Laatst dacht ik terug aan het moment dat ik op een eveneens cruciaal punt stond in mijn carrière. In de tijd dat ik nog werkte als communicatieadviseur bij communicatiebureaus en campagnes mocht ontwikkelen voor merken en organisaties. Ik zag de wereld veranderen naar een visuele online wereld. Beeld werd steeds belangrijker. Maar ik had het gevoel achter te blijven. Ik had tijdens mijn opleiding Communicatie voor mijn gevoel niet voldoende visuele communicatie vaardigheden meegekregen om hier goed op in te kunnen spelen en impact te kunnen maken met krachtige visuele content.

Ook op dit punt koos ik destijds voor verandering. Al was dat voor mijn gevoel destijds geen keuze, maar meer noodzaak. Ik gooide het roer rigoureus om (door mijn baan op te zeggen) en er 100% voor te gaan.  Ik ben mij gaan ontwikkelen in beeldcommunicatie, werd toegelaten tot de faculteit Fotovakschool van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie en deed diverse trainingen op het gebied van beeld, beeldredactie, storytelling en auteursrecht. 

Het ontwikkelen van mijn visuele vaardigheden heeft enorm veel invloed gehad op de resultaten die mijn klanten halen uit hun beeldgebruik. Maar ook op mijn creatieve vrijheid, professionaliteit en zeker verzekerdheid in visuele keuzes. 

Al die kennis en ervaring heb ik samengebracht in mijn bedrijf Beeldstudio, waarmee ik nu andere communicatieprofessionals help met het succesvol inzetten van beeld.

En toen brak 2020 aan…

Grote kans dat alle veranderingen, maatregelen en situaties van dit jaar ook bij jou angsten en onzekerheden hebben opgeroepen. Je wordt op allerlei fronten uitgedaagd om snel te schakelen: thuis, met je werk, maar ook mentaal en emotioneel. Misschien moest ook jij je werk opeens 100% vanuit huis zien te organiseren. Alle meetings en afspraken online doen, terwijl je misschien kids hebt die thuis waren. 

Zelf merkte ik hoe fijn het is om in deze storm terug te kunnen vallen op gezonde gewoontes, focus en structuur. Voor mij betekent dit bijvoorbeeld: op tijd opstaan, buiten zijn, gezond eten, veel water drinken en de natuur in. 

Qua werk is er voor mij veel veranderd het afgelopen jaar. Door corona zag ik een groot deel van mijn opdrachten op locatie wegvallen. Beeld sessies en trainingen die ik live (offline) gaf, werden verschoven, en verschoven en uiteindelijk omgezet naar een online live training via Zoom. Als ondernemer was het pompen of verzuipen. En dat terwijl afgelopen jaar mijn 5-jarig jubileumjaar was als ondernemer. Je zou kunnen zeggen dat sinds ik begon als ondernemer dit mijn slechtste jaar ooit was. Maar eigenlijk is dit juist mijn beste jaar ooit…

Het is maar net hoe je het bekijkt!

Want ik koos ervoor om kansen te zien, te kiezen voor verandering en te denken in mogelijkheden. Ik investeerde in de door-ontwikkeling van mijn bedrijf en het leren van nieuwe vaardigheden om mijn diensten online aan te bieden. 

Zodat ik mijn klanten op afstand kan helpen, meer impact kan maken door communicatieprofessionals te helpen bij het inzetten van krachtig beeld. 

Hoe zit dat bij jou? Investeer jij in je vaardigheden om beter te worden in je vak? 

Het is onze taak als communicatieprofessional om een boodschap over te brengen. En wat hierbij urgenter is dan ooit, is om die boodschap via krachtige visuele middelen over te brengen. Want alles gaat tegenwoordig snel, online en via schermen. Een krachtige beeldtaal en strategie is onmisbaar voor een organisatie die haar publiek wil bereiken en impact wil maken.

En bovendien maakt het jouw werk als communicatieprofessional zoveel lichter, leuker en creatiever als je een heldere beeldtaal en strategie hebt over hoe jullie beeld inzetten en weet hoe jij dit efficiënt kunt doen!

Dus aan jou dezelfde vraag als het op dit moment niet loopt zoals je wilt, heb je 3 opties:
  1. Blijf je hetzelfde doen (en behoudt dezelfde resultaten)?
  2. Stop je met wat je deed?
  3. Of ga je voor verandering?
Welke optie kies jij?

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!