Deze zomer bezocht ik sinds lange tijd weer eens een museum. Het kijken naar beeld, het verdiepen in iemands verhaal, leven en filosofie, geeft je een andere kijk op de dingen uit je eigen leven. Zowel privé als werk. Zo ook door Frida Kahlo. Ik deel je graag de inspiratie die ik haalde uit haar werk en de communicatie lessen van Frida Kahlo waar wij als communicatieprofessionals nog wat van kunnen leren! 

Selfie-queen van de twintigste eeuw

Het Cobra Museum in Amstelveen had de primeur. Voor het eerst werd in Nederland een bijzondere privécollectie met topkunst uit Mexico getoond. Ik bezocht de tentoonstelling met name voor het werk van Frida Kahlo (Mexico, 1907-1954). Ze wordt ook wel de selfie-queen van de twintigste eeuw genoemd omdat ze vooral bekend is om haar zelfportretten. Bovenal is ze op dit moment de beroemdste vrouwelijke kunstenaar in de wereld. Haar indrukwekkende kunstwerken, opvallende verschijning, roerige leven en bijzondere levensstijl maken Frida Kahlo tot een wereldwijd icoon.

‘Ik schilder zelfportretten omdat ik de persoon ben die ik het beste ken.’
– Frida Kahlo

Dichtbij zichzelf gebleven

Wat mij zo fascineert aan Frida Kahlo is dat zij haar uiterlijk gebruikte als manier om zich uit te spreken en om een statement te maken. Zo had Frida een zogeheten unibrow die ze ook op haar zelfportretten laat terugkomen. Ze zette haar wenkbrauw zelfs nog extra aan met eyeliner. Hiermee zette ze zich af tegen het schoonheidsideaal voor vrouwen uit die tijd. En terwijl vrouwen om haar heen in die tijd vooral Europese jurken dragen, focuste Frida zich op de Mexicaanse identiteit en ging zich kleden naar de vrouwen in Tehuana. Hiermee uitte ze haar ongenoegen over het kolonialisme.

communicatie-lessen-frida-kahlo

Maak een statement

Ik vind het heel inspirerend hoe Frida haar uiterlijk gebruikte als middel om een statement te maken. Iets waar wij ons door kunnen laten inspireren in hoe wij onszelf presenteren, als persoon maar zeker ook als organisatie. Hoe we eruitzien voor de buitenwereld, onze visuele identiteit, mogen we meer inzetten als middel om onze visie te uiten, onze boodschap te delen en om een statement te maken. 

Frida schilderde haar eigen werkelijkheid. Een bekende uitspraak van haar is: “Ik heb nooit dromen geschilderd. Ik schilderde mijn eigen realiteit.” 

Visuele communicatie lessen van Frida Kahlo

Ook wat dit betreft kunnen we leren van Frida. In de beeldcommunicatie van organisaties valt mij op dat er vaak algemeen en onorigineel beeldmateriaal wordt gebruikt, een ongeloofwaardige droomwereld. Zonde! Verbeeld jullie eigen verhaal, jullie eigen realiteit, jullie kijk op de wereld en de onderwerpen waarover jullie communiceren. Durf je uit te spreken en verbeeld de verhalen naar echte beelden. Beelden van echte verhalen van jullie eigen mensen, processen en diensten. Verbeeld jullie werkelijkheid!

De tentoonstelling Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution

is nog t/m 26 september 2021 te zien in het Cobra Museum voor Moderne Kunst.

Van 8 oktober 2021 t/m 27 maart 2022 staat het Drents Museum in het teken van Frida Kahlo tijdens de tentoonstelling ‘Viva la Frida! – Life and art of Frida Kahlo’. 

—–
Wil jij bouwen aan een eigen unieke visuele identiteit voor jullie organisatie? En ben je benieuwd hoe ik je daar eventueel bij zou kunnen helpen? Elke maand maak ik ruimte in mijn agenda om te sparren met communicatieprofessionals. Wil jij hiervoor in aanmerking komen? Doe dan hier jouw aanvraag!