Waarom is het nou zo belangrijk om uniek en krachtig beeld te gebruiken in je communicatieboodschap? 

Ik zie beeld als de bepalende factor voor het succes van jouw communicatiestrategie. Tegelijkertijd is het ook het grootste struikelblok waar de meeste communicatieprofessionals mee struggelen: je communicatieboodschap verbeelden door krachtig en passend beeldmateriaal te gebruiken. Vaak is dit een lastige stap, omdat het ontbreekt aan een goed uitgedachte beeldstrategie.

Wat maakt dan dat die beelden zo belangrijk zijn in je communicatie?

Het is heel simpel: we verwerken visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst. Dit komt omdat wij mensen denken in beelden. Beeld geeft de tekst meer kracht, waardoor het publiek jouw boodschap langer onthoudt. We onthouden 80% van wat we zien en doen, slechts 20% van wat we lezen en maar 10% van wat we horen. 

Beelden die daadwerkelijk bijdragen aan verandering bij jouw publiek zijn de beelden die inspelen op emotie. Beelden die impact op je maken, zijn de beelden die je raken. Beelden die jouw publiek betrekken bij jouw communicatieboodschap. Bijvoorbeeld door in te spelen op de manier waarop zij naar een situatie kijken, zich verbonden voelen met het onderwerp of hoe zij zich gedragen. 

Het is één van de meest waardevolle vaardigheden die je kunt hebben als communicatieprofessional: het kunnen verbeelden van die diepere laag in jouw communicatie waar het publiek zich in kan vinden. Impact maken met unieke en krachtige beelden. 

Het is niet het doel om zoveel mogelijk beelden te communiceren en om zoveel mogelijk content te delen. Nee. Een beeld kun je zien als de kruiwagen waarmee jij je boodschap over kunt brengen. Het gaat om die diepere laag die jouw communicatie kan verbeelden. De laag blootleggen die niet te vatten is in woorden, maar wel met passende krachtige beelden. 

Je kunt jouw boodschap delen op social media, op compleet ingerichte campagne pagina’s of via een persoonlijke brief per post, maar de échte verandering en betrokkenheid komt pas wanneer je publiek anders gaat kijken. Met een andere blik. Een nieuw perspectief. Veroorzaakt door krachtige beelden die jouw publiek op de juiste manier raken. 

“Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”, is een bekende spreuk die je waarschijnlijk wel bekend voor zal komen. Het betekent dat complexe zaken kunnen worden uitgelegd aan de hand van één enkel beeld. Eén beeld die de boodschap of de essentie ervan effectiever overbrengt dan enkel en alleen verbale beschrijving. 

Welk beeld heeft jou ooit geraakt? Laat het me eens weten! Stuur me een berichtje op hallo[at]beeld-studio.nl of op social media. Ik vind het leuk om van je te horen!

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!