Van een deelnemer van mijn programma kreeg ik laatst de vraag: ‘Wat voor beeld moet ik plaatsen bij abstracte onderwerpen?’ Ze werkt als communicatieadviseur voor de overheid en heeft vaak te maken met abstracte onderwerpen, zoals inkoop of circulariteit. Vaak moet er op het laatste moment nog een passend plaatje worden gezocht bij het bericht dat vandaag nog online moet komen. Het is een probleem dat haar frustreert en (te) veel tijd kost voor haar gevoel. In deze mail deel ik een simpele methode met je, waarmee je gemakkelijk en snel beeld vindt dat je kan plaatsen bij abstracte onderwerpen.


Passend beeldmateriaal bij abstract onderwerp

Voor veel communicatieprofessionals is dit een herkenbaar probleem. Om beeld te zoeken bij tastbare onderwerpen als een nieuwe woonwijk, grofvuil, wateroverlast of weg- of bouwwerkzaamheden is vaak niet zo lastig. Maar hoe doe je dat bij onderwerpen als pensioen, duurzaamheid of inkoop? Het zijn thema’s waar we vaak mee te maken krijgen, maar zoek er maar eens een geschikt beeld bij. Vaak ook nog eens onder tijdsdruk, want het artikel had eigenlijk gisteren al online moeten staan. 

Alle abstracte onderwerpen -hoe abstract ze ook lijken- zijn uiteindelijk te herleiden naar een tastbaar onderwerp. Redeneer bij een abstract onderwerp stap voor stap terug tot je bij een tastbaar onderwerp uitkomt. Gaat het verhaal waar je een beeld bij zoekt bijvoorbeeld over inkoop? Stel jezelf dan vragen als: Wat wordt er ingekocht? Zijn het bijvoorbeeld bloemen die worden ingekocht? Hoe ziet dat proces van inkoop eruit? Wie koopt er in? Waar vindt die inkoop plaats? Een beeld passend bij dit onderwerp zou bijvoorbeeld een grote kar vol bloemen kunnen zijn die door iemand een vrachtwagen in wordt gereden. 

Probeer altijd tot de kern van de boodschap te komen, zodat jouw beeld het verhaal versterkt en het geen nietszeggend ‘plaatje bij het praatje’ is.

abstracte onderwerpen, communicatieboodschap, communicatieprofessional, visuele vaardigheden

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!