Werk niet harder, maar werk slimmer. Je hebt het vast wel eens gehoord. Misschien vind je het – net als ik ooit – een beetje een dooddoener. Je moet toch gewoon de werkzaamheden doen die je te doen hebt? Toch is het belangrijk om hier een omslag in te maken, wil je echt jullie communicatie naar een hoger level tillen. Waarom? En hoe je dit kan aanpakken? Dat vertel ik je in dit blog.

Werk aan je communicatiestrategie

Wat is dat nou precies, ‘slimmer werken’? Ik zie het als de vergelijking tussen een bouwvakker en een architect. Als bouwvakker werk je vooral IN je communicatie. Je werkt hard en laat je leiden door de waan van de dag. Je blust brandjes en probeert alle ballen in de lucht te houden. En hoe hard je ook werkt, je blijft met de resultaten op hetzelfde niveau hangen.

Herken jij je hierin? Is jouw takenlijst iedere week weer een eindeloze lijst van acties waar je je doorheen probeert te worstelen? Dan is het tijd om de regie te pakken en AAN jullie communicatie te gaan werken. Word de architect van jullie communicatie. Ga terug naar de tekentafel om het grotere verhaal te schetsen en het ideale scenario te ontwerpen voor jullie communicatiestrategie. Dit helpt je bij het maken van slimmere keuzes. De keuzes die daadwerkelijk bijdragen aan de impact die jullie maken op het publiek. 

Eerste stap naar een hoger niveau

Een mooi voorbeeld is een klant van mij die ik begeleid in Beeldstudio. Hij is hoofd van de afdeling communicatie, lange tijd was hij druk en voelde hij zich geleefd door alles wat op hem af kwam. De ontwikkelingen binnen zijn team, de veranderingen in de organisatie, en alle dagelijkse taken die op zijn bordje lagen. Het frustreerde hem, want eigenlijk wilde hij een nieuwe beeldstrategie ontwikkelen en implementeren die paste bij de nieuwe koers die zijn organisatie was ingeslagen. 

Plan momenten in en werk aan je communicatiestrategie

Hij besloot de regie te pakken en bewust tijd te maken om samen met zijn team AAN hun communicatie te werken. Inmiddels staan er op vaste momenten in de maand teamsessies gepland, waarin het team bij elkaar komt om aan de ontwikkeling van de nieuwe strategie te werken. Geen gepraat over de dagelijkse werkzaamheden of de waan van de dag, maar 100% focus op de strategie. Wat is het grotere verhaal dat we te vertellen hebben en hoe ziet dat eruit? Door deze sessies bewust in de agenda’s in te plannen, is de eerste stap naar groei gezet! 

Van bouwvakker naar architect in 3 stappen:

  1. Maak ruimte in je agenda

Denk jij nu ‘ik heb echt geen tijd om AAN communicatie te werken’? Bedenk je dan dat dit je juist veel tijd gaat opleveren. Zet een kruis in je agenda en houd die tijd vrij om AAN jullie communicatie te werken. 

  1. Kijk naar het geheel 

Wie zijn nou precies die mensen die jullie willen bereiken? Wat is het verhaal dat jullie willen vertellen en hóe ziet dat eruit? Wat zijn de grotere thema’s waarover jullie communiceren? Wat doet er voor jullie nou echt toe? Pak een groot vel papier en schrijf alles op wat je te binnen schiet.

  1. Kom in actie

Heb je jullie strategie in kaart gebracht? Dan ga je kijken wat er concreet moet gebeuren om dit te realiseren. Dat houdt ook in dat je keuzes moet maken. Misschien zijn jullie als team nu heel druk met dingen die er eigenlijk nauwelijks toe doen, die niet bijdragen aan de impact die jullie willen maken. Wat is het eerste waar je mee gaat stoppen? 

Passen de beelden die jullie nu gebruiken bij het grotere verhaal dat jullie als organisatie willen uitdragen? Wat vertelt het beeldmateriaal dat jullie nu gebruiken eigenlijk? Wat ga je veranderen? Doet iedereen in jullie team datgene waar hij/zij goed in is of missen er misschien bepaalde kwaliteiten in jullie team? Wie kan zich hierin ontwikkelen of kan je taken misschien uitbesteden?

Hoe werk je aan je communicatiestrategie? Deel je tips met andere professionals!