Misschien herken je het wel: je zoekt een beeld voor een verhaal waar je mee bezig bent en opeens schiet je iets te binnen. Je hebt een tijd terug een beeld in jullie gedeelde map geüpload dat perfect past bij dit verhaal. Maar hoe lang je ook zoekt, je kan het niet terug vinden terwijl je zeker weet dat het ergens moet staan. Frustrerend is dat hé?! Ik deel graag een hele praktische tip met je die je vandaag nog kan implementeren, waardoor je voorgoed een einde maakt aan die eindeloze zoektochten!

Wat is een beeldbank?

‘De gedeelde map, de G-schrijf, de mediatheek’. Ik hoor om me heen veel verschillende benamingen voor de locatie en database waarin beeldmateriaal wordt opgeslagen. Zo’n archief noem ik zelf graag een beeldbank. Elke organisatie, groot of klein, heeft zo’n beeldbank. In de praktijk is dit inderdaad vaak een map op een gedeelde schijf met alle beelden die ooit zijn aangekocht of zijn gemaakt ten behoeve van de organisatie of het merk waarvoor je werk. 

Beeldbank zoektochten

Hoe je het ook noemt, je herkent ongetwijfeld het probleem dat ik hiervoor schetste. Je zoekt een beeld, maar kan het niet terug vinden. Als beeldmaker heb ik inmiddels voor vele opdrachtgevers beeldverhalen mogen maken. Je kan je voorstellen dat mijn eigen beeldbank ook behoorlijk groot in omvang is. Ik zou tegen je liegen als ik je nu zou vertellen dat ik nooit eindeloze zoektochten heb gekend in de krochten van mijn eigen beeldbank. Maar er is wel een simpele praktische tip die ik zelf inmiddels heb geïmplementeerd in mijn eigen workflow en die jou ook gaat helpen om voorgoed een einde te maken aan die eindeloze en tijdrovende zoektochten. 

Beeldbank workflow

Om te voorkomen dat je eindeloos in die brei met beelden blijft graven, is het belangrijk dat je een consistente workflow ontwikkelt voor het uploaden en gebruiken van jullie beeldbank. Die workflow bestaat uit een aantal stappen die jij (én je communicatiecollega’s) structureel volgen wanneer er een beeld wordt toegevoegd aan jullie beeldbank. Eén van deze stappen in deze workflow is het toevoegen van ‘tags’ aan de beelden die jullie toevoegen aan jullie beeldbank. Afhankelijk van welk systeem je gebruikt voor de beeldbank kan je in de bestandseigenschappen ‘tags’, ‘labels’ of ‘trefwoorden’ toewijzen aan een beeld. Dit zijn steekwoorden die de foto omschrijven. Wijs zoveel mogelijk relevante tags toe aan de beelden die je importeert in de beeldbank. Denk aan de namen van de personen die op de foto staan, de locatie waar de foto genomen is of een specifiek project. Denk daarnaast ook aan bredere thema’s waar de foto eventueel op een later moment voor gebruikt kan worden. 

Na het toevoegen van tags kan je heel gemakkelijk via de zoekbalk een foto terugvinden op de door jou toegewezen tags. 

Als je deze stap consistent toevoegt aan jullie workflow bij het importeren van nieuwe beelden in jullie beeldbank, heb jij voortaan altijd binnen no-time die ene foto te pakken waar je naar opzoek was!

Maken jullie gebruik van tags bij het uploaden van beelden in jullie beeldbank? Ik ben benieuwd naar jullie workflow hierin. Laat het me weten door even een berichtje te sturen!

Download gratis de Beeldgids ‘5 essentiële stappen om met beeld jouw publiek te bereiken’

Meld je aan en krijg direct toegang tot de Beeldgids!